Arto Lindsay spelar på Berns den 18 augusti

Kultartisten och konstnären Arto Lindsay kommer till Stockholm för att ge en konsert den 18 augusti på Berns.
För den brasilianska publiken är han förmodligen mest känd för att ha producerat skivor för Caetano Veloso, Marisa Monte, Carlinhos Brown, Gal Costa, Tom Zé och Vinicius Cantuária. Arto har också gett ut ett flertal uppmärksammade egna soloskivor där han utforskar samba och bossa nova på sina egna villkor. Många gånger tillsammans med slagverkare som Nana Vasconcelos, Gustavo di Dalva och Cyro Baptista.


Line up på Berns:
ARTO LINDSAY: Vocals and guitar
MELVIN GIBBS: Bass
GUILLERMO BROWN: Drums
JUNINHO COSTA: Guitar
MARIVALDO PAIM: Percussion (Mestre de bateria do Ilê Aiyê, Bahia)

Venue: Berns Salongerwww.berns.se
Address: Berzelii Park, Stockholm
Time: Doors open 8pm, Showtime 9pm
Tickets: 300:- (inkl förköpsavgift)
Click here to buy tickets on internet: www.ticnet.se

Konserterten är ett samarbete mellan Berns och Bar Brasil Estocolmo.

Born in the United States in 1953 and raised in Brazil during the heyday of the 1960s Tropicália movement, the multi-faceted songwriter, producer, vocalist, and guitarist Arto Lindsay is known for his unique fusion of Brazilian music and the downtown avant-garde. A pioneer of punk jazz and no-wave, Lindsay was a catalyst of the 1980s Lower East Side noise rock scene.

PRESSRELEASE

Arto Lindsay är en mångfacetterad och gränsöverskridande musiker och konstnär och är oundvikligen en viktig nyckelfigur i den moderna rockhistorien. Såväl på hans inspelningar från sena 1970-talet, som på den hyllade serien av soloalbum han påbörjade i slutet av 1990-talet, har Lindsay kombinerat rytmer och melodier från olika kulturer och genrer på nya och provokativa sätt – stilar som spänner över punkinfluerad noisemusik, avantgardistisk jazz, soul, funk, RnB till utforskandet av brasiliansk musik. Många av hans soloalbum har flitigt remixats av andra artister och DJ’s.

Arto Lindsey föddes 1953 i Virginia i USA men flyttade vid tre års ålder med sin familj till Brasilien. Där växte han upp under den tid då militärdiktaturen höll oliktänkade i ett hårt grepp samtidigt som den musikaliska Tropicáliarörelsen, med Caetano Veloso och Gilberto Gil som frontfigurer, skapade ny experimentell banbrytande musik.

I mitten av 1970-talet återvände Arto till USA och bosatte sig i New York. Inspirerad av den nya punkvågen och band som bland andra Television och Ramones blev han frontfigur i bandet DNA. Gruppen som var en trio bestående av gitarr, trummor och keyboard blev en del av underground-rörelsen ”No Wave”. Ingen av medlemmarna i bandet var egentligen musiker men man hade starka idéer och visioner. 1978 gav Brian Eno ut den kultförklarade samlingsskivan; ”No New York” (Antilles Records) där DNA var en av fyra medverkande grupper. Redan här grundlade Arto Lindsay sitt speciella gitarljud och spelstil. Han hävdar själv att han då egentligen inte kunde spela gitarr utan experimenterade helt enklet fram en egen stil. Samtidigt som han spelade med DNA blev Arto Lindsay medlem i första upplagan av det avantgardisktiska jazzbandet Lounge Lizards. Gruppen gav 1981 ut skivan ”Lounge Lizards” (EG Records, 1981) som producerades av Miles Davies producent Teo Macero.
Arto Lindsay blev en pionjär och katalysator för den våg av gränsöverskridande punkjazz, No wave och Noise rock som växte fram i Lower East Side under den här tiden.

Arto inledde samarbeten med artister som Laurie Anderson, David Byrne, Marc Ribot, Ryuichi Sakamoto, John Zorn, They Might Be Giants m fl. Man får en känsla av att det var många projekt i luften samtidigt för 1981 bildade Arto gruppen The Golden Palominos och spelade in skivan ”The Golden Palominos” (Celluloid, 1983). Därefter tog trummisen i före detta Lounge Lizards, Anton Fier, över ledarskapet i The Golden Palominos och Arto bildade bandet Ambitious Lovers tillsammans med Peter Scherer. Man gav ut tre skivor med titlarna ”Envy”, ”Greed” och ”Lust”.
Arto hade redan med DNA blandat in texter på portugisiska och på Ambitous Lovers första skiva, Envy (EG/Caroline, 1984) använde han sig av brasilianska slagverksinstrument som agogo, repenique, surdo och pandeiro. Med sin brasiliansk-amerikanska bakgrund var det givet att David Byrne gav honom i uppdrag att översätta texter till de uppmärksammade skivsamlingarna av brasiliansk musik på Byrnes nystartade label Luaka Bop.

Artos gränsöverskridande blandningar av stilar och fusionen av brasilianska instrument och New Yorks ljudmatta gav eko. 1986 medverkade han på Nana Vasconceles skiva ”Bush Dance” inspelad i New York. Några år senare blev Arto erbjuden att producera Caetano Velosos skiva Estrangeiro (Philips, 1989) tillsammans med Peter Scherer. Det blev ett lyckat samarbeta och på Caetanos följande skiva Circuladô (1991) var det enbart Arto som var producent. Arto Lindsay blev en eftertraktad producent i Brasilien av musiker som sökte ett mer modernt poppigt storstadssound blandat med sina egna rötter. Arto producerade skivor för Carlinhos Brown, Marisa Monte, Tom Zé, Vinicius Cantuária, Gal Costa. Några av dom medverkade också på Artos egna soloprojekt på 1990-talet. Andra musiker som medverkade på hans egna skivinspelningar och livekonserter var slagverkare som Nana Vasconcelos, Gustavo di Dalva och Cyro Baptista.

2001 mottog Marisa Montes album ”Memórias, Crônicas, e Declaracões de Amor” (Phonomotor Records, 2000) producerat av Arto en Latin Grammy.

Arto Lindsay har hela tiden rört sig i symbios med konstvärlden och har iscensatt flera egna performances och ljudinstallationer. Han har även medverkat i filmer som Desperately Seeking Susan och Candy Mountain. Förra året var han inbjuden av Moderna Museet i Stockholm i samband med festligheterna då Daniel Birnbaum tillträdde som ny chef. Nu i augusti medverkar han i utställningen The Spiral and the Square med brasiliansk samtidskonst på Bonniers Konsthall. Länk: www.bonnierskonsthall.se

Vill du veta mer:
http://www.artolindsay.com
http://www.myspace.com/artolindsay/blog
• Intressant intervju gjord 2004 / Red Bull Music Academy:

SELECTED DISCOGRAPHY*

Solo Records
• Invoke; Righteous Babe Records (US/Canada/Europe); Avex (Japan) June 2002
• Prize; Righteous Babe Records (US/Canada), Avex (Japan) October 1999
• Form and Function; 10″ vinyl, Arto and DJ Spooky, Manifold Records, Memphis
• Why Compare (vinyl-only compilation); Bar None, September 1999
• Reentry EP; Güt/For Life Records (Japan) December 1997
• Noon Chill; Güt/For Life Records (Japan) September 1997, Bar None Records (US/Canada), Ryko (UK/Europe) 1998
• Hyper Civilizado (remix record); Güt/For Life Records (Japan) 1996, Gramavision Records (US/UK/Europe) 1997
• Mundo Civiliazdo; Güt/For Life Records (Japan) 1996, Bar None Records (US/Canada), Ryko (UK/Europe) 1997
• O Corpo Sutil (The Subtle Body); Güt/For Life Records (Japan) 1995, Bar None Records (US/Canada), Ryko (UK/Europe) 1996
• Aggregates 1-26; Knitting Factory Works 1995

Ambitious Lovers
• Lust; Elektra Records
• Greed; Virgin Records
• Envy; E.G. Records

DNA
• No New York (produced by Brian Eno); Island Records
• A Taste of DNA; American Clave (Rough Trade)
• Live at CBGB; Avant (Japan only)
• You and you b/w Little Ants; Lust/Unlust Records

Lounge Lizards
• Lounge Lizards (produced by Teo Macero); E.G. Records

Golden Palominos
• The Golden Palominos; Rough Trade

Arto Lindsay and…
• Seth Tillet: ”Pini Pini”
• Heiner Goebbels and Heiner Mueller: ”Man in the Elevator”
• Peter Scherer: ”Pretty Ugly” (Crammed Disc)
• John Zorn: ”Locus Solus” (Cobra)
• Gontiti: ”Templo” [track] for future release on Hipland Music

Producer Credits
• Ilê Aiyê – 25 Anos (Natasha Records, Brazil) 1999
• Avion Travel (Sugar Records, Italy) 1998
• Caetano Veloso (Natasha Records) Orfeu Soundtrack 1998
• David Byrne – David Byrne (Warner Bros.) 1994
• David Byrne & Marissa Monte – The Waters of March [track] for Red Hot and Rio (Polygram) 1996
• Marisa Monte – Barulhinho Bom (double live w/video) (EMI) 1996
• Marisa Monte – Mais (EMI)
• Marisa Monte – Cor de Rosa e Carvao (Rose and Charcoal) (EMI)
• Caetano Veloso – Circulado (Polygram)
• Caetano Veloso – O Estrangeiro (Polygram)
• Vinicius Cantuaria – Sol Na Cara (For Life/Rykodisc) 1997 [co-production]
• Carlinhos Brown – (Delabel/Virgin) [co-production] France 1996
• Waldemar Bastos – Pretaluz (Luaka Bop) 1997
• UA – Yoru No Kaze [track] (Speedstar/Victor) Japan 1998
• Taeko Onuki – Lucy (Toshiba/EMI) Japan 1997 selected tracks
• Taro Hakase – Watashi (Epic/Sony Japan) 1997
• Miki Nakatani – For Life Records, Japan1996
• Laurie Anderson – track from Strange Angels, Warner Bros. 1990
• Gal Costa – O Sorriso de Gato de Alice (BMG)
• Bill Frisell – Before We Were Born (Nonesuch)

Ballet Scores
Amanda Miller – Frankfurt Ballet
Pretty Ugly
No Wild Ones
The Hermit and the Navigator
Two Pears

Director Credits
• A Tribute to Carmen Miranda – Brooklyn Academy of Music, Next Wave Festival
• Vito Acconci – Performance collaboration; The Kitchen – NYC

Actor Credits
• Desperately Seeking Susan directed by Susan Siedelman
• Cosla directed by Susan Siedelman

Lyrics for…
• Ryuichi Sakamoto
• Towa Tei
• Caetano Veloso
• Djavan
• Jazz Passengers
• Angel Fernandez
• Bill Frisell

Texts for John Zorn
• Hu Die
• Spillane
• Hoydini/ De Sade

*For an allegedly complete discography, please go to:
http://www.northwestern.edu/jazz/artists/lindsay.arto/


On New York CIty’s Marathon Sunday, avant-garde music composer Arto Linsday designed and organized a multi-disciplinary arts parade featuring over 50 dancers and performers moving through Times Square. All the participants played music composed by Lindsay on modified cell phones while performing choreography created in collaboration with Lily Baldwin.

Filed Under: Blog Johan von FriedrichsEventosInformation

About the Author:

RSSComments (9)

Kommentera | Trackback URL

  1. Matte B skriver:

    Ska bli grymt kul att se Arto! KULT!

  2. Paulista skriver:

    MARIVALDO PAIM

  3. Viviana Valenzuela skriver:

    Que legal! Espero poder ir! Abraco!

  4. Lizbet Jolström skriver:

    Vad grymt att kanske ha möjligheten att vinna en biljett! Tack!

  5. Elpida Jolström skriver:

    hoppas jag oxå kan vinna en biljett!

  6. Lizbet Jolström skriver:

    Arthur Morgan Lindsay är hans fullständiga namn

  7. Monika skriver:

    Han som kallas ”Mestre de bateria do Ilê Aiyê, Bahia” heter egentligen Marivaldo Paim 🙂

  8. RobertGK skriver:

    Han heter, Mairvaldo Paim

  9. Anne Jaanu skriver:

    Finns ingen bättre! WOW att han kommer till Sverige!

Leave a Reply